Prace modernizacyjne obejmują m.in. wymianę torowisk i sieci trakcyjnej oraz przebudowę układu zasilania z własną stacją transformatorową. Powstanie też nowy układ wewnętrznych dróg wraz z oświetleniem. W ramach inwestycji zostanie odnowiona ceglana elewacja zabytkowej głównej hali, gdzie zachowanych zostanie wiele elementów architektonicznych, a wewnątrz zostanie wyeksponowana część ścian pochodzących z pierwszej połowy XX wieku. Poza tym do obiektu dobudowana zostanie część z nowoczesnymi stanowiskami do sprzątania, mycia i obsługi technicznej tramwajów. Powierzchnia użytkowa po rozbudowie i modernizacji hali to 5 262,1 mkw.
POLECAMY
Noc w przeźroczystej bańce albo... Szuflandii? 7 pomysłów na oryginalny nocleg w Łodzi
Najpiękniejsze łódzkie wnętrza. Złoto i przepych aż zapierają dech! [ZDJĘCIA]
Tramwaje Moderus Gamma
Do odnowionej zajezdni trafi 30 tramwajów Moderusów Gamma – niskopodłogowych, klimatyzowanych, dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Model był trzykrotnie nagradzany za wygląd na największych targach kolejowych.
Inwestycja zostanie zakończona pod koniec 2023 roku, a jej wartość to ponad 138 mln zł.
POLECAMY
"Vogue" poleca Łódź. Co zobaczyć i gdzie zjeść według prestiżowego magazynu? [ZDJĘCIA]
Najbardziej kolorowe murale w Łodzi. Sprawdź, czy znasz je wszystkie [ZDJĘCIA]
Historia zajezdni Chocianowice
Zajezdnia Chocianowice to najstarsza zajezdnia w Łodzi, powstała w 1901 r. i na początku obsługiwała tramwaje kursujące na otwartej w tym samym roku linii do Pabianic. Od 1910 r. stacjonowały w niej wagony jeżdżące do Rzgowa i później do Tuszyn. Gdy w 1934 r. uruchomiono linię autobusową Łódź – Sieradz, jej zaplecze również zdecydowano się ulokować w Chocianowicach. W obiekcie przeglądy i nieskomplikowane bieżące remonty wagonów.
Do dziś zachował się fragment obejmujący cztery tory wewnątrz starego budynku. Na początku poza halą z czterema torami była jeszcze elektrownia, która do lat 30. zasilała linię do Pabianic. Przez lata zajezdnia była rozbudowywana i modernizowana. Np. w 1938 roku dobudowano fragment budynku z kolejnymi dwoma torami. Po II wojnie światowej zajezdnia Chocianowice stopniowo stawała się coraz bardziej zajezdnią miejską, przejmując obsługę coraz większej liczby linii tramwajowych nieprzekraczających granic Łodzi (a w latach 1948-1959 także miejskich linii autobusowych).
POLECAMY
Najpiękniejsze podwórka przy Piotrkowskiej. Wybierz swój numer jeden! [SONDA]
Najdłuższe ulice w Łodzi. Na liście nie ma Piotrkowskiej. Kto liderem?
Zajezdnia Chocianowice ważnym punktem komunikacyjnym
Duża modernizacja obiektu miała miejsce w roku 1960, kiedy to układ torowy hali zmieniono z czołowego na przelotowy i dobudowano istniejące do dziś tory na placu postojowym. Z kolei w 1999 r. zmodernizowano zaplecze techniczne i zmniejszono liczbę torów w hali z 9 do 8. Najnowsza część zajezdni, w której mieści się kanał nr 2 oraz budynek administracyjno-socjalny, została wybudowana w 1978 r.
Ważnym momentem w dziejach zajezdni był rok 2011. Zlikwidowano wówczas zajezdnię MPK Łódź przy ul. Dąbrowskiego, a dużą część taboru przeniesiono właśnie na Chocianowice. W celu ich łatwiejszego pomieszczenia rozbudowano wkrótce tory postojowe, wykorzystując do tego celu m. in. teren działającej w latach 1972-2008 r. pętli tramwajowej na rogu ul. Pabianickiej i ul. Chocianowickiej.
Projekt pn. "Kompleksowy program integracji sieci niskoemisyjnego transportu publicznego w metropolii łódzkiej wraz z zakupem taboru do obsługi trasy W-Z oraz innych linii komunikacyjnych i modernizacją zajezdni tramwajowych w Łodzi" realizowany w ramach umowy o dofinansowanie nr POIS.06.01.00-00-0047/16-00 zawartej w dniu 15 grudnia 2017 roku.
Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.