Najpopularniejsze wiadomości i informacje dla miasta Łódź

Post przerywany – sekret zdrowego i szczupłego ciała?

Post – to słowo, które wzbudza wiele kontrowersji i ma tyle samo przeciwników, co zwolenników. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę z tego, jaka jest istota poszczenia i w jaki sposób wpływa na funkcjonowanie organizmu. W poniższym artykule pragniemy rozwiać wszelkie wątpliwości i przybliżyć ideę stosowania postu przerywanego.

  1. Post przerywany – co to jest?
  2. Dlaczego post przerywany jest lepszy niż dieta?
  3. Post przerywany – ile czasu trzeba go stosować?

Post przerywany – co to jest?

Wielu osobom post kojarzy się z czymś bardzo nieprzyjemnym czy wręcz niezdrowym. Bywa porównywany z głodowaniem, co jest oczywistym błędem – głodowanie jest bowiem sytuacją niezamierzoną, natomiast post przerywany to kontrolowane i świadome odmówienie sobie posiłku w celach zdrowotnych.

Post przerywany nie jest żadnym zagrożeniem dla organizmu. Można wręcz powiedzieć, że niekiedy jest pożądany, aby uregulować zachodzące w organizmie procesy i pozwolić mu spalić nagromadzony w ciele nadmiar tłuszczu. Tym sposobem dochodzimy do innego aspektu stosowania postu, a mianowicie odchudzania. Poszczenie może bowiem stanowić bezpieczną strategię, zmierzającą do zredukowania masy ciała.

Dlaczego post przerywany jest lepszy niż dieta?

Dieta oznacza zazwyczaj okres rygorystycznego powstrzymywania się od określonych produktów, a także konieczność spożywania posiłków zgodnie z harmonogramem. Ponadto zaniechanie stosowania diety bardzo szybko prowadzi do przykrych efektów ubocznych, w tym do efektu jojo. Dieta zwykle w żaden sposób nie przyczynia się do regulowania i wspierania zachodzących w organizmie procesów wewnętrznych, nie ma żadnego wpływu na powrót do równowagi zdrowotnej. Bywa, że wprost przeciwnie – szkodzi.

Nie można zatem porównywać diety do postu przerywanego, który poza tym, że skutkuje spadkiem masy ciała, to wpływa również na funkcjonowanie organizmu. Post przerywany daje organizmowi czas na spalenie zgromadzonych zasobów energetycznych i uruchamia pozytywne procesy. Co istotne – zmniejsza również odczuwanie głodu. Stan, w którym znajduje się organizm to ketoza odchudzanie jest wówczas nie tylko skuteczne, ale i zdrowe.

Post przerywany – ile czasu trzeba go stosować?

Nie ma sztywnych ram, w których trzeba się mieścić, by poszczenie przyniosło pozytywny skutek. Można stosować post, przerywany tzw. okienkami żywieniowymi. Polega to na spożywaniu posiłków na przykład w godzinach od 11 do 14 i poszczeniu przez pozostałą część doby. Tak naprawdę każdy post przerywany wpływa pozytywnie na organizm.

Wśród zalet stosowania postu można wymienić:

  • cofnięcie cukrzycy typu 2;
  • zwiększenie poziomu energii;
  • wzmożoną koncentrację;
  • obniżenie poziomu cholesterolu we krwi;
  • obniżenie poziomu insuliny we krwi;
  • spadek masy ciała.