Sposoby na rozwiązanie problemu ostatniej mili

2 min czytania
Sposoby na rozwiązanie problemu ostatniej mili

Sprzedawcy sklepów internetowych stale starają się podnosić jakość swoich usług na różnych obszarach tak, aby zadowolić klientów pod każdym aspektem. Nie zawsze jednak wszystkie plany są możliwe do wykonania, a na przebieg całego procesu kluczowy wpływ ma logistyka dostaw. Problem ostatniej mili to duże wyzwanie dla przedsiębiorców, szczególnie przy postępującym rozwoju branży e-commerce. Jak usprawnić logistykę na każdym etapie dostarczania zamówienia? Podpowiadamy.

Problemy współczesnej logistyki

Współczesna logistyka obejmuje zarządzanie według dwóch różnych modeli biznesowych: B2B i B2C. Pierwszy z nich dotyczy procesu dostaw produktów do stacjonarnych sklepów, z kolei drugi dostarczania towarów zamówionych podczas zakupów online do klientów. Niezależnie od Twojego wyboru i rodzaju prowadzonej działalności, dostawy asortymentu mogą być zarówno krótko-, jak i długodystansowe, a przy tym podatne na działanie różnych czynników.

Problem ostatniej mili jest złożony, a wpływ na niego mają wysokie koszty związane z transportem, duże odległości między docelowym miejscem dostarczenia przesyłek a punktem ich odbioru przez kuriera, korki na drodze, trudności w dotarciu do wyznaczonego punktu czy brak miejsc parkingowych w obrębie stref dostarczenia. Zdarza się, że dostawca musi podjąć kilka prób w celu dostawy paczki, ponieważ nie zastał odbiorcy pod adresem wskazanym przez nadawcę. W wyniku dużej ilości zamówień i szerokiej oferty usług firm kurierskich, które oferują dostarczenie przesyłki już w następnym dniu roboczym, dostawa często obejmuje zaledwie kilka przesyłek, a gdy dochodzi do tego długi dystans, wzrost kosztów jest nieunikniony.

Ostatnia mila w logistyce

Logistycy muszą sprostać coraz większej liczbie zamawianych towarów, które warunkowane są również sezonowością zakupów online. Użytkownicy chętniej kupują przez internet w okresie zbliżających się świąt lub sezonowych obniżek cen. Większa liczba zleceń to większa różnorodność adresów dostaw i bardziej skomplikowany proces logistyczny, który wymaga optymalnego rozplanowania tras oraz dojazdów do odbiorców. Nie można pominąć również kwestii dostarczania towarów o krótkiej trwałości lub objętych specjalnymi warunkami przewozu, w tym także produktów wymagających szybkiej dostawy. Więcej o problemach, z jakimi mierzą się kurierzy podczas dostaw, przeczytasz w serwisie https://kurier-serwis.pl/kurier/.

Jak rozwiązać problem ostatniej mili?

Jednym z efektywnych sposobów, które mogą w znacznym stopniu ograniczyć problem ostatniej mili, jest dostawa do zbiorowych miejsc odbioru, która wyeliminuje ostatni etap dostarczenia paczki bezpośrednio do klienta. Automaty paczkowe, punkty odbioru czy agencje pocztowe umożliwiają odbiór w różnych godzinach, co pozwala uniknąć podejmowania kolejnych prób doręczenia, gdy kurier nie zastanie odbiorcy pod wskazanym adresem. Kluczowy wpływ na zażegnanie problemu ostatniej mili ma również lokalizacja magazynów: zarówno w przypadku dostawy do sklepów stacjonarnych, jak i ogólnokrajowej wysyłki ze sklepów internetowych. W drugim przypadku optymalne usytuowanie magazynów na terenie Polski skróci dystans i pomoże efektywniej dostarczać paczki do klientów.

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

informacjelodzkie_kf