Tunel średnicowy pod Łodzią ma połączyć dworzec Łódź Fabryczna z dworcem Łódź Kaliska, a także dworcem Żabieniec. To inwestycja ważna nie tylko dla ruch pociągów podmiejskich, czy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, ale również dla pociągów dalekobieżnych. Teraz część połączeń omija Łódź, a nawet jeśli składy przez miasto jadą, to nadkładają drogi, przejeżdżając linią obwodową m.in. przez dworzec Łódź Chojny. To znacznie wydłuża podróż. Dzięki inwestycji wartej prawie 2 mld złotych ma się to zmienić. Pociągi będą przejeżdżać przez Łódź znacznie szybciej, a mieszkańcy będą mogli dostać się pociągami do ścisłego centrum, dzięki powstającemu właśnie przystankowi Łódź Śródmieście u zbiegu ulicy Zielonej i al. Kościuszki.

POLECAMY

ulica
Najdłuższe ulice w Łodzi. Na liście nie ma Piotrkowskiej. Kto liderem?
Najkrótsze ulice w Łodzi. Przy najmniejszej nie zmieściłby się dom! [RANKING]

Kiedy zakończenie prac?

Z aneksu, który podpisały PKP PLK wynika, że zakończenie prac będzie możliwe najwcześniej w przyszłym roku. Pierwsze pociągi pojadą tunelem w 2025 roku. Skąd takie opóźnienia? - Wpływ na tempo i postęp prac ma wzrost kosztów inwestycji, które wynikają m.in. z inflacji, pandemii Covid-19 oraz wojny na Ukrainie. Konflikt za naszą wschodnią granicą spowodował również odpływ części pracowników zatrudnianych przez podwykonawców, którzy wymagali zastąpienia — wyjaśnia Rafał Wilgusiak z PKP PLK. To jednak nie wszystkie powody. Tarcze TBM, które wiercą tunel pod Łodzią, napotykają również na problemy. - Postęp drążenia zależy od warunków geotechnicznych. Maszyny przechodzą przez zróżnicowany teren: zawodnione grunty, twarde i duże głazy, piaski. TBM przechodzą na bieżąco serwis np. w głowicy TBM wymianę narzędzi skrawających oraz dysków tnących — dodaje Wilgusiak.

POLECAMY

10 najbogatszych gmin w woj. łódzkim. Lider najlepszy w Polsce! [RANKING]
Najbogatsi w województwie łódzkim według Forbesa w 2023. Ile zarabiają? [ZDJĘCIA]

Gdzie są tarcze?

Prace przy drążeniu tunelu cały czas trwają. Większa maszyna, czyli “Katarzyna” jest już na wysokości przyszłego przystanku Polesie, obok Manufaktury. Wkrótce zacznie przebijać się do Śródmieścia w stronę przyszłego przystanku przy al. Kościuszki. Ten etap będzie wyjątkowo skomplikowany, bo tunel będzie drążony pod miejską zabudową. Oznacza to konieczność wyburzenia części kamienic, a także czasowej przeprowadzki lokatorów z budynków, które zostaną. Mniejsza tarcza, czyli “Faustyna” jest teraz w komorze rozgałęziającej na Kozinach i wkrótce zacznie wiercenie tunelu w stronę dworca Łódź Żabieniec.