7 rzeczy, które warto zrobić, pozycjonując sklep internetowy

Założenie sklepu internetowego to dobre rozwiązanie w przypadku większości rodzajów działalności opierającej się na handlu (w tym również własnymi wyrobami). Klienci coraz chętniej wybierają wygodne i szybkie zakupy w Internecie, niewymagające wychodzenia z domu, dostępne przez całą dobę. Aby jednak prowadzenie takiego sklepu miało sens, musi się on dobrze pozycjonować – w innym przypadku ponosimy ryzyko, iż użytkownicy nie znajdą naszej oferty wśród bardzo licznej konkurencji. Jeśli więc prowadzisz sklep internetowy – sprawdź, jakie 7 działań powinieneś podjąć, aby jego pozycjonowanie było skuteczne.

Opisy czytelne dla użytkownika

Zacznijmy od samej oferty. Klienci lubią czytelne, jasne opisy, opatrzone zdjęciami. A w dłuższej perspektywie algorytmy Google wspierają te strony, które podobają się użytkownikom, generując tzw. ruch organiczny – czyli odwiedziny na stronie nie wynikające z płatnych kampanii reklamowych, lecz podejmowane z inicjatywy samych użytkowników. Jeśli zatem chcesz, aby wyszukiwarki podpowiadały kolejnym osobom twoją ofertę, zadbaj o właściwą prezentację treści. Unikaj dwuznaczności i kwiecistości – postaw na zrozumiałe opisy, może w podpunktach lub z wytłuszczeniem najważniejszych elementów. Nie zapominaj także o zdjęciach – każdy woli kupić coś, co widział na własne oczy.

Standaryzacja treści

Klienci nie lubią chaosu. Jeśli w jednym opisie stosujesz czcionkę normalną a w drugim pogrubioną, w jednym stosujesz rozbudowane opisy a w drugim skondensowane równoważniki zdań – nie wyglądasz wiarygodnie. Rozwiązaniem jest standaryzacja opisów – sprawi ona, że użytkownik przechodząc między produktami będzie wiedział, że ciągle ma do czynienia z tym samym sklepem o przemyślanej konstrukcji. Najlepiej w tym celu zastosować tzw. feed produktowy – czyli bazę danych zawierającą opisy, zdjęcia i wszystkie informacje o produktach, skatalogowane według jednego klucza. Jest to również opcja najwygodniejsza – zmian nie trzeba wprowadzać ręcznie, ale tylko zaciągać z pliku. Porządek na stronie zwiększa jej wiarygodność także dla Google, co znów wpływa na zwiększenie naturalnego pozycjonowania.

Metaopisy dla algorytmów Google

Pozycjonowanie sklepu internetowego to także wiele pracy nad tym, czego klient nigdy nie zobaczy – czyli nad zapleczem. Uzupełnienie metadanych nie jest obowiązkowe, ale bez niego pozycjonowanie w zasadzie nie istnieje. Metaopis pełni rolę wabika – krótko informuje o zawartości danej podstrony, pozwalając algorytmom Google na szybkie zapoznanie się z jej treścią. Pamiętaj również, że Google to nie człowiek – nie widzi obrazów. Jeśli więc umieszczasz w sklepie zdjęcia (a zdecydowanie powinieneś to robić), każde z nich musi być opatrzone stosownym metaopisem, który podpowie botom, co znajduje się na fotografii i umożliwi jej wyświetlenie w wyszukiwarce grafik.

Testowanie rozwiązań

Ile osób, tyle gustów. W przypadku pozycjonowania sklepu internetowego, zdanie to jest szczególnie istotne. Jeśli zastanawiasz się, która wersja menu czy głównego banera będzie ciekawsza, nie polegaj wyłącznie na własnej, siłą rzeczy subiektywnej opinii. Daj się wypowiedzieć użytkownikom. Narzędzia Google umożliwiają testowanie poszczególnych rozwiązań przed wprowadzeniem ich do powszechnego użytku. Możesz przygotować dwie wersje proponowanej innowacji i zarządzić ich wyświetlanie losowym klientom po połowie, a następnie sprawdzić, jak wyglądają wyniki poszczególnych parametrów dla obu opcji (np. czas trwania sesji, ilość odrzuceń). Dzięki temu wybierzesz wersję optymalną, zgodną z gustem większości.

Treści zoptymalizowane pod SEO

Ogromnym błędem jest bagatelizowanie treści na stronie. Teksty, które na niej zamieszczasz, to nie tylko zapełniacze miejsca – pełnią one ważną funkcję w pozycjonowaniu strony, umożliwiają bowiem zamieszczenie słów i fraz kluczowych. Pamiętaj jednak, aby nie popadać w skrajności – naszpikowany nienaturalnymi wyrażeniami tekst jest nieprzyjazny w odbiorze i zniechęca klientów. Staraj się, aby za każdym razem przekazać jakieś istotne informacje o produkcie czy jego zastosowaniu.

Rozróżnienie nazw produktów i kategorii

Jeśli zależy ci na zwiększeniu wyników wyszukiwania, nie nadawaj produktom nadmiernie zawężonych nazw. Stosuj bardziej konkretne określenia a następnie przyporządkuj produkt do danej kategorii. Dzięki temu wraz z produktem będziesz pozycjonować całą kategorię, a poza jedną wyszukiwaną akurat rzeczą, użytkownicy zobaczą również inne, podobne, pomiędzy którymi będą mogli od razu wybierać i które mogą ich jeszcze bardziej zainteresować.

Powiązanie sklepu z innymi kanałami

Google lubi współpracę. Warto powiązać sklep internetowy z innymi kanałami marketingowymi i wytworzyć między nimi połączenia w postaci linków. Jeśli więc nagrywasz film reklamowy lub instruktażowy do umieszczenia na stronie, możesz go zamieścić na platformie z treściami video lub w mediach społecznościowych, co wygeneruje przepływ odwiedzających w obie strony. Zwiększasz wówczas również szanse na to, że ktoś umieści taką treść niezależnie na swojej tablicy czy blogu, dodatkowo zwiększając ilość odsłon i robiąc ci darmową reklamę.

 

Wszystko powyższe wydaje się bardzo proste, w rzeczywistości wymaga jednak sporej wprawy i znajomości branży. To dlatego prowadzenie pozycjonowania sklepu internetowego warto powierzyć fachowcom, przynajmniej na początku. Oznacza to większe nakłady, ale i znacznie większy ruch, a co za tym idzie – zwielokrotnione obroty. Jest to więc inwestycja, która szybko się zwróci i będzie przynosić wymierne efekty, liczone w odwiedzających sklep użytkownikach i w złotówkach zarobionych na przeprowadzonych z nimi transakcjach.