Łodzie na piasku - malarstwo o ciszy, podróży i horyzoncie

4 min czytania
Łodzie na piasku - malarstwo o ciszy, podróży i horyzoncie

W Stacji Nowa Gdynia w Zgierzu pojawia się morska cisza zamknięta w obrazach - cykl, który zabiera w podróż nad Bałtyk bez wychodzenia z miasta. Wystawa „Łodzie rybackie” to spotkanie z samotnymi kutrami, światłem i przemijaniem, które warto zobaczyć z bliska.

  • Obrazy opowiadają o drodze i zatrzymaniu - Łodzie rybackie pokazują, jak zmienia się światło i nastrój
  • Artysta wraca nad Bałtyk i bada się przez światło - podróże z Łodzi do Międzyzdrojów ukształtowały cykl
  • Zgierz może zobaczyć to na żywo - terminy, miejsce i wstęp

Obrazy opowiadają o drodze i zatrzymaniu - Łodzie rybackie pokazują, jak zmienia się światło i nastrój

Cykl skupia się na starych kutrach z Międzyzdrojów - to właściwie trzy łodzie o nazwach MIZ 4, MIZ 30 i MIZ 31, przedstawione w różnorodnych odsłonach. Całość liczy 59 obrazów - ponad pięćdziesiąt „portretów łodzi”, które artistycznie spajają marynistykę z refleksją o życiu i duchowości. 😊🌊🎨

„Stają na piasku, jak na pustyni wyczekując kontaktu z wodą. Przed kolejnym rejsem, odpoczywają bezpiecznie i spokojnie niczym w rodzinnym porcie, otulone troskliwymi ramionami matki natury. Jednak prawdziwe życie zacznie się dopiero wtedy, kiedy wypłyną ze strefy komfortu na głębokie wody, na połów własnych doświadczeń. Ryba jest symbolem duszy, a rybak Chrystusa. Łódź oznacza drogę przez życie. Oceany i morza od zawsze są dla człowieka źródłem inspiracji i oświecania. Religie, filozofie, mity. Sztuka, literatura, muzyka. Wszędzie towarzyszy nam łódź, nie tylko jako symbol podróży przez życie doczesne czy zwykły obiekt do przemieszczania się i pracy, ale również jako środek transportu dusz w zaświaty. Kutry rybackie stały się narzędziem do obserwacji i przemyśleń. Są dla mnie czymś więcej niż tylko pojazdem rybaka, są też mostem pomiędzy dwoma światami, ziemskim i boskim, są środkiem transportu poprzez żywioły wyobraźni, wzburzone emocje do miejsca absolutnego spokoju i zatrzymania, jakim jest dla mnie horyzont. Pomimo wiecznie zmieniającej się scenerii wody i nieba, fal i chmur, on pozostaje zawsze ten sam, a jednocześnie jest iluzją, bo prawdę odkrywamy nie bazując na tym, co zewnętrzne, ale na tym, co podpowiada nam głos duszy. Łodzie przedstawione są w różnym świetle, w sposób dynamiczny, ale stabilny, o różnych porach dnia i roku, w dzień i w nocy, podczas zmiennej pogody, która odzwierciedla stany emocjonalne człowieka. Jednak to właśnie stan wyciszenia, niezależnie od warunków zewnętrznych wypływający z wiary i zaufania do Stwórcy jest tu najważniejszy. Zdjęcia obrazów ułożone są w kolejności od lata poprzez jesień, zimę do wiosny, od świtu poprzez dzień, zmierzch do nocy. Seria łodzi rybackich to rezultat kilkunastu sentymentalnych podróży nad Morze Bałtyckie, w to samo miejsce o różnych porach roku, nie tylko aby odpocząć i zebrać materiał (fotografie, na bazie których namalowanych zostało 59 obrazów), ale również aby zebrać materiał o samym sobie. To nie tylko wycieczki nad wodę, ale głównie podróż duchowa, a każdą pracę można potraktować jako kolejny przystanek na tej drodze. Morze to również jedna z najlepszych terapii. Okazja do przekroczenia granic umysłu, aby zrównać się z duszą. Zen. Satori – duchowy stan przebudzenia świadomości. Poczucie głębokiego i absolutnego zjednoczenia ze wszystkim, co nas otacza. Przyroda, spokój, dystans, równowaga, akceptacja, poczucie bezpieczeństwa, pogodzenie, odpuszczenie, miłość bezwarunkowa, brak oceny i przywiązania, żadnych oczekiwań, zaufanie, wdzięczność, wyzwolenie, inna czasoprzestrzeń, Boża esencja… Wszystko to nagle staje się jednym i płynie jak fala…”

  • Roland Kozłowski

Artysta wraca nad Bałtyk i bada się przez światło - podróże z Łodzi do Międzyzdrojów ukształtowały cykl

Kozłowski odbył kilkanaście wyjazdów nad morze, by utrwalić te same łodzie w różnych porach roku i dnia - to dzięki temu obrazy zyskują bogactwo kolorów i nastrojów. Krytyk Ryszard Hunger zauważa, że dzięki konsekwencji i warsztatowej swobodzie prace zyskują ekspresyjną wartość, a jednocześnie zachowują poetycką prostotę i nutę melancholii.

„Dzięki swobodzie i wirtuozerii warsztatowej Kozłowski wydobywa całe bogactwo niuansów, nadaje materii malarskiej ekspresyjną wartość, która stanowi o ostatecznym charakterze formy.”

  • Ryszard Hunger

Zgierz może zobaczyć to na żywo - terminy, miejsce i wstęp

Grafik wystawy:

  • 06.12.2025 - 08.01.2026 - wystawa dostępna codziennie w godzinach otwarcia instytucji
  • 06.12.2025, godz. 15:00 - wernisaż
  • Miejsce: Stacja Nowa Gdynia, ul. Sosnowa 1, Zgierz
  • Wstęp: wstęp wolny - wejście bez biletów, bez zapisów, wstęp wolny 😊

Stacja Nowa Gdynia w Zgierzu prezentuje cykl dostępnym dla mieszkańców regionu - to dobra okazja, by zimowym spacerem dotrzeć na wystawę i po drodze zatrzymać się przy obrazach, które działają jak okna na horyzont. Dla tych, którzy cenią ciszę i malarską medytację, to pozycja obowiązkowa w grudniowo-styczniowym kalendarzu.

na podstawie: ŁDK.

Autor: krystian