Prototypowy NF6D z klimatyzacją wyjedzie na łódzkie tory

Pierwszy zmodernizowany tramwaj NF6D z klimatyzacją wyrusza na ulice — jeśli testy w praktyce potwierdzą skuteczność rozwiązania, MPK Łódź zamontuje ten system także w kolejnych wagonach. To może oznaczać chłodniejsze, wygodniejsze przejazdy w upalne dni dla pasażerów.
- Sprawdź, jak MPK Łódź wprowadza klimatyzację do tramwaju NF6D
- Zobacz, jakie rozwiązania techniczne zastosowano w remoncie w Zakładzie Techniki
Sprawdź, jak MPK Łódź wprowadza klimatyzację do tramwaju NF6D
Na tory w Łodzi wyjedzie właśnie pierwszy zmodernizowany wagon typu NF6D wyposażony w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. To wersja prototypowa — tramwaj ma przejść praktyczne testy kursując po miejskich liniach, a wyniki tych prób zadecydują, czy rozwiązanie trafi do kolejnych remontowanych egzemplarzy.
Zobacz, jakie rozwiązania techniczne zastosowano w remoncie w Zakładzie Techniki
MPK Łódź równolegle do zakupów nowych klimatyzowanych tramwajów pozyskuje używane niskopodłogowe wagony, głównie z Niemiec. Celem przewoźnika jest jak najszybsze wycofanie starych wagonów typu 805N, do których wsiadanie wymaga pokonania kilku stopni — utrudnienie zwłaszcza dla osób starszych.
Używane tramwaje, sprowadzane do tej pory, dobrze sprawdzają się na łódzkich torach i zyskują pozytywne opinie pasażerów. Po modernizacji realizowanej w Zakładzie Techniki ich komfort podróży często niewiele ustępuje nowszym konstrukcjom, lecz do tej pory brakowało im jednego udogodnienia: klimatyzacji.
Specjaliści z Zakładu Techniki MPK Łódź oraz z firmy Enika pracowali nad koncepcją montażu systemu chłodzenia w wagonach NF6D. Główne wyzwania to znalezienie miejsca na agregaty oraz efektywne rozprowadzenie schłodzonego powietrza po wnętrzu pojazdu.
W prototypowym wagonie zainstalowano trzy identyczne klimatyzatory ENIKA typu BARCO 12DC, po jeden na każdy człon składu; każdy agregat ma moc chłodniczą 12KW. W ramach prac zmodyfikowano płyty sufitu oraz wykonano niezbędne instalacje powietrzne: kanały przepustowe, kanały zasysające i kanały rozprowadzające schłodzone powietrze.
Modernizacja pierwszego egzemplarza została ukończona i teraz tramwaj wyjedzie na ulice Łodzi w celu weryfikacji działania systemu w warunkach eksploatacyjnych. Jeśli testy potwierdzą sprawność rozwiązania, klimatyzacja będzie montowana podczas modernizacji kolejnych wagonów NF6D.
Na podstawie: Urząd Miasta Łodzi
Autor: krystian