Najpopularniejsze wiadomości i informacje dla miasta Łódź

algi bogate w jod

Jod to jeden z pierwiastków, który odgrywa ogromną rolę dla naszego organizmu. Jod jest niezbędny do produkowania hormonów tarczycy tj. tyroksyna (T4) i trójjodotyronina (T3). Od stężenia tych hormonów we krwi zależy prawidłowy rozwój nerek, serca, mięśni, przysadki mózgowej oraz całego układu nerwowego. Co jeszcze trzeba wiedzieć o jodzie i jego roli w organizmie?

Czym jest jod?

Jod to mikroelement, którego organizm potrzebuje do syntezy hormonów tarczycy - tyroksyny (T4) i trójjodotyroniny (T3). Sam jod jest dość rzadko spotykany w przyrodzie. Jod występuje w największej ilości w algach. Z roślinności morskiej jod dostaje się również do wody morskiej, ryb i owoców morza. Jod, który jest tak niezbędny dla organizmu, jest również zawarty w innych produktach jodowanych. Regiony najbardziej podatne na niedobór jodu to południowa i południowo-wschodnia Azja, niektóre kraje europejskie i Nowa Zelandia. Historycznie jednym z regionów, który był najbardziej dotknięty niedoborem jody, były tereny Szwajcarii, czyli państwa położonego w samym sercu kontynentu – już w średniowieczu mieszkańcy alpejskich wiosek borykali się z ciężkimi chorobami tarczycy, które zostały powstrzymane dopiero na początku XX wieku wraz z wprowadzeniem do życia codziennego jodowanej soli. Catering dietetyczny Łódź oferuje obecnie klientom pełnowartościową dietę, która zawiera odpowiednią ilość soli.

Wpływ jodu na organizm?

Na całym świecie sól kuchenna jodowana jest kluczowym środkiem w walce z niedoborem jodu. W niektórych krajach, takich jak USA, dzięki jego powszechnemu stosowaniu, niedobór jodu został przezwyciężony niemal całkowicie. Niedobór jodu zazwyczaj można łatwo skompensować dietą i preparatami jodku potasu, które można znaleźć w każdej aptece, a także - przy pomocy soli jodowanej. Innymi źródłami pierwiastka są ryby, jajka, białe mięso. Często, aby zachować równowagę, wystarczy stosować zbilansowaną dietę, nie wykluczając żadnej z tych grup pokarmów z diety. Zalecane spożycie jodu wynosi 250 mikrogramów (mcg) dziennie dla osoby dorosłej. Dla kobiet w ciąży szczególnie ważna jest obfitość jodu w organizmie: ten mikroelement ma kluczowy wpływ na kształtowanie się płodu i funkcje poznawcze dziecka. Szczególnie ważne jest unikanie niedoboru jodu w pierwszych 16 tygodniach, dopóki płód nie uformuje jeszcze własnej tarczycy. Jeśli matka w czasie ciąży nie otrzymuje wystarczającej ilości jodu, może to spowodować szereg poważnych chorób u dziecka. Spadek ilości jodu w organizmie wywołuje pewnego rodzaju reakcję łańcuchową. Przysadka mózgowa zaczyna wytwarzać więcej hormonu tyreotropowego (TSH), który stymuluje tarczycę. Gruczoł rośnie, aby uzyskać więcej jodu z krwi do produkcji hormonów T3 i T4. W wyniku długotrwałego niedoboru jodu może rozwinąć się niedoczynność tarczycy. Głównymi objawami choroby są częste uczucie dreszczy lub gorąca, które pojawia się wskutek nieprawidłowego działania podwzgórza i układu termoregulacji przysadki, kołatanie serca, zaburzenia rytmu serca, spadki ciśnienia, gwałtowna zmiana masy ciała, a także zmęczenie i skłonność do depresji.