Koniec tramwajów podmiejskich: linia Łódź-Tuszyn zamknięta w 1978 roku
17 czerwca 1978 roku zakończyła się pewna era w historii lokalnych połączeń tramwajowych. Tego dnia oficjalnie zamknięto linię tramwajową z Łodzi do Tuszyna, co symbolicznie zamknęło rozdział podmiejskich tramwajów, które przez dekady służyły mieszkańcom regionu.
  1. Oficjalne zamknięcie linii tramwajowej z Łodzi do Tuszyna nastąpiło 17 czerwca 1978 roku.
  2. Historia podmiejskich tramwajów sięga 1901 roku, kiedy uruchomiono pierwsze połączenia do Pabianic i Zgierza.
  3. Wybuch I wojny światowej przerwał rozwój sieci tramwajowej, a linie częściowo obsługiwano parowozami.
  4. Pożar w Rzgowie w 1917 roku był tragicznym skutkiem używania parowozów na trasach tramwajowych.

Podmiejskie połączenia tramwajowe miały swój początek już na początku XX wieku. Pierwsza linia, o długości 15 km, połączyła Łódź z Pabianicami i została uruchomiona 17 stycznia 1901 roku. Zaledwie dwa dni później zainaugurowano połączenie ze Zgierzem, które miało 9,5 km. Te linie, znane później jako 41 i 45, szybko zyskały na popularności.

Za zarządzanie siecią tramwajową odpowiedzialne było przedsiębiorstwo o nazwie Łódzko-Zgierskie i Łódzko-Pabianickie Elektryczne Wąskotorowe Koleje Podjazdowe, które powstało z inicjatywy grupy Juliusza Kunitzera, jednego z czołowych łódzkich fabrykantów. Dzięki ich staraniom, w 1910 roku uruchomiono kolejne połączenia, tym razem do Aleksandrowa Łódzkiego i Rudy Pabianickiej, a rok później do Konstantynowa Łódzkiego.

Tramwaje kursujące do Tuszyna i Rzgowa ruszyły 18 kwietnia 1916 roku. Kolejne lata przyniosły dalsze rozbudowy sieci – w latach 20. XX wieku powstały linie do Ozorkowa i Lutomierska. Rozwój tramwajowych połączeń podmiejskich został jednak gwałtownie przerwany przez wybuch I wojny światowej.

Podczas wojny, niemieccy okupanci rekwirując metale kolorowe na potrzeby wojskowe, zmusili do obsługiwania nowych linii parowozami. To rozwiązanie nie okazało się szczęśliwe. W 1917 roku doszło do tragicznego pożaru w Rzgowie. Iskra z parowozu zapaliła słomiany dach jednego z budynków, co przyczyniło się do szybkiego rozprzestrzenienia ognia. Pożar zniszczył połowę miasteczka, w tym budynki sądu i aresztu, a poważnie uszkodzeniu uległ kościół. W płomieniach zginęło osiem osób, a wiele rodzin straciło dach nad głową.

Po zakończeniu wojny, linia tramwajowa do Rzgowa została ponownie zelektryfikowana dopiero 1 czerwca 1927 roku. Pomoc dla pogorzelców była spontanicznie organizowana przez mieszkańców Łodzi, którzy okazali solidarność z poszkodowanymi.

Ostateczne zamknięcie linii tramwajowej z Łodzi do Tuszyna 17 czerwca 1978 roku stało się symbolicznym końcem pewnej epoki. Dziś możemy jedynie wspominać czasy, gdy podmiejskie tramwaje były nieodłącznym elementem lokalnego krajobrazu i codziennego życia mieszkańców.


Urząd Miasta Łodzi