Jak dobrać koło dojazdowe do samochodu?

Nagła awaria ogumienia może się przytrafić w dowolnym momencie oraz z różnych powodów, czasami niezależnych od kierowcy i jego stylu jazdy. W takiej sytuacji rozwiązaniem problemu jest założenie koła zapasowego, dojazdowego albo skorzystanie ze specjalnego zestawu naprawczego składającego się z płynu uszczelniającego i kompresora. W wielu samochodach stosowane są wyłącznie zestawy naprawcze, które nadają się jedynie do naprawy drobnych uszkodzeń. W przypadku większych dziur i zniszczeń jedyną opcją jest więc wezwanie pomocy. Aby tego uniknąć, dobrze jest zainwestować w porządne koło dojazdowe. Należy je jednak we właściwy sposób dopasować do samochodu.

Jak dopasować koło dojazdowe do pojazdu?

W przypadku braku koła zapasowego (np. w wyniku jego wcześniejszego użycia albo w przypadku pojazdu, w którym fabrycznie znajduje się tylko zestaw naprawczy albo niedawno kupionego samochodu używanego), należy dopasować je do pojazdu we własnym zakresie. Oprócz standardowej "zapasówki" istnieje możliwość kupna koła dojazdowego. Podstawowym parametrem, na który należy zwrócić uwagę, jest oczywiście średnica felgi. Musi ona być taka sama jak w przypadku pozostałych kół używanych w pojeździe. Absolutnie niedopuszczalna jest sytuacja, w której jedno z kół ma inną średnicę niż pozostałe.

Wybierając koło dojazdowe, warto zwrócić uwagę nie tylko na rozmiar, ale również na jakość samego wyrobu. Warto więc sięgać po produkty renomowanych firm, które zostały wykonane na bazie wysokiej jakości materiałów oferujących doskonałą trwałość i właściwości jezdne. Być może takie koło nigdy nie będzie potrzebne, ale nie da się tego przewidzieć. W związku z tym dobrze jest sięgać po porządne wyroby wpływające korzystnie na bezpieczeństwo jazdy. Na tym nie powinno się nigdy oszczędzać. Więcej o bezpieczeństwie i nowym ogumieniu znajdziesz na https://www.24opony.pl/.

Co warto wiedzieć o korzystaniu z koła dojazdowego?

Koła dojazdowe charakteryzują się znacznie mniejszą szerokością w porównaniu ze standardowym ogumieniem wykorzystywanym w danym pojeździe. Jak sama nazwa wskazuje, ich zadaniem jest umożliwienie kierowcy dojazdu do domu albo do najbliższego warsztatu w celu dokonania naprawy uszkodzonej opony i jej ponownego montażu na osi. Co prawda nie istnieją w Polsce żadne przepisy mówiące o maksymalnej dozwolonej prędkości w przypadku korzystania z koła dojazdowego. Wiele zależy od indywidualnych zaleceń producentów. W większości przypadków koło dojazdowe umożliwia jazdę z prędkością do 80 km/h, a maksymalny zalecany zasięg to kilkadziesiąt kilometrów.

Koło dojazdowe znajduje się najczęściej w bagażniku albo pod podwoziem. Posiadając taki element zapasowy, dobrze jest raz na jakiś czas kontrolować jego ciśnienie, aby uniknąć przykrej niespodzianki w czasie montażu. Jeśli jest ono zbyt niskie, należy dopompować takie koło. Wartość ciśnienia w kołach dojazdowych jest prawie dwukrotnie większa w porównaniu ze standardowym ogumieniem i mieści się w granicach 4 - 4,5 bara.

Koło dojazdowe czy zapasowe?

Trudno jednoznacznie stwierdzić, która opcja jest lepsza. Wiele zależy od indywidualnych preferencji użytkowników. W każdym przypadku nagłego uszkodzenia opony trzeba szybko udać się do warsztatu, aby uniknąć sytuacji długiej jazdy bez zapasu. Osoby, którym zależy na mniejszym obciążeniu bagażnika i większej ilości miejsca powinny sięgnąć po koła dojazdowe. Standardowe ogumienie zapasowe jest z kolei lepszym wyborem dla osób, które nie chcą być ograniczone pod względem maksymalnej dozwolonej prędkości po wymianie koła. Na szczęście oferty polskich sklepów z oponami są bardzo szerokie zarówno w zakresie standardowych "zapasówek", jak i kół dojazdowych.