Regulacja gaźnika w motocyklu - na czym polega?

Regulacja gaźnika w motocyklu to dość skomplikowany proces, który wymaga od nas niemałych pokładów cierpliwości, a także dokładności w działaniu. Ten komponent pełni niezwykle ważną funkcję w jednośladzie, dlatego powinno się zadbać o jego prawidłową pracę – wymieniać w razie wystąpienia usterki oraz odpowiednio często regulować. Dowiedz się, na czym polega regulacja gaźnika!

Jak działa gaźnik w motocyklu?

Gaźnik w motocyklu to element układu zasilania w silniku spalinowym. Jest on odpowiedzialny za wytwarzanie mieszanki paliwowo-powietrznej o odpowiednim składzie. To właśnie w gaźniku zachodzi proces dawkowania paliwa, jego odparowywania czy mieszania z powietrzem, aby całość została dostarczona do cylindra.

Jak regulować gaźnik w motocyklu?

Regulując gaźnik w motocyklu, należy kierować się zasadą maksymalnego wkręcania elementów, aby następnie wykręcać je o określoną ilość obrotów. Dzięki temu możliwe będzie osiągnięcie odpowiedniego poziomu wyregulowania. Innym rozwiązaniem jest działanie oparte na wytycznych w instrukcji serwisowej danego motocykla, jednak bywa, że metoda ta jest mniej skuteczna, aniżeli pierwszy sposób. Co ważne, gaźnik powinien być regulowany pod warunki, w jakich motocykl jest użytkowany.

Czyszczenie i regulacja gaźnika w motocyklu – o tym pamiętaj

Gaźnik w motocyklu wymaga czyszczenia, jeśli osady utrudniają przepływ paliwa – taki problem spowodowany jest niskiej jakości paliwem oraz korozją rozwijającą się w środku zbiornika paliwa. Brud może osadzać się w każdym miejscu, aczkolwiek najczęściej dzieje się to w komorze pływakowej bądź układzie wolnych obrotów. Objawem tego jest gaśnięcie jednośladu lub nierówna praca maszyny na wolnych obrotach. Spadek rozwijanej przez silnik mocy wystąpi natomiast, jeśli osadu jest dużo.

Aby cieszyć się bezpiecznym użytkowaniem motocykla oraz wydobyć z niego pełen potencjał, niezbędne jest zaopatrzenie maszyny w odpowiednie części. Wysokojakościowe gaźniki w motocyklu dostępne są tutaj: https://sklep.abcmotoru.com.pl/przepustnica.

Pierwszy krok: regulacja pływaka

Aby wyregulować ustawienie pływaka należy doginać blaszkę naciskającą zaworek iglicowy, który zamyka dopływ paliwa do gaźnika. Zanim przystąpimy do działania, powinniśmy zerknąć do instrukcji serwisowej – znajdziemy tam opis postępowania. Należy przy tym zaznaczyć, że regulacja tego rodzaju nie jest możliwa przy pływaku wykonym ze sztucznego tworzywa.

Regulacja pływaka wpływa na poziom paliwa w gaźniku. Jeśli będzie on za wysoki, może dojść do zalewania gaźnika. Z kolei zbyt niski jego poziom sprawi, że serce motocykla, czyli silnik, nie będzie mogło rozwinąć pełnej mocy przy najwyższych obrotach.

Ustawienie dyszy wolnych obrotów

Kolejnym krokiem jest ustawienie dyszy wolnych obrotów. Efektem większego przepływu przez dyszę będzie zbyt bogata mieszanka. Źle dobrana dysza przyczyni się do utrzymywania wysokiej prędkości obrotowej jałowego biegu po rozruchu, a wtedy przy hamowaniu silnikiem paliwo dostanie się do układu wylotowego. Taka awaria występuje dość często w gaźnikach czterosuwowych silników.

Śruba regulująca skład mieszanki

Układem związanym z dyszą jest śruba regulująca skład mieszanki – przy jej pomocy regulowana jest ilość paliwa dostarczanego do gardzieli. Zbyt bogata mieszanka poskutkuje zarastaniem rdzą świecy zapłonowej i nierówną pracą silnika, a zbyt uboga sprawi, że silnik nie będzie płynnie schodzić z obrotów.

O ile w dwusuwowych pojazdach śruba znajduje się przy filtrze powierza, przez co można się do niej z łatwością dostać, sprawa jest bardziej skomplikowana przy czterosuwowych maszynach. W nich śruba regulacyjna umieszczona jest od spodu gaźnika – do regulacji niezbędny jest kątowy krętach lub demontaż gaźnika.

Regulacja iglicy

W celu regulacji iglicy należy włożyć zapinkę w odpowiednim miejscu. Jej wyższe ustawienie sprawi, że element ten będzie się bardziej odchylał i mieszanka będzie bogatsza przy tym samym ustawieniu gaźnika. Żeby sprawdzić, czy komponent jest dobrze ustawiony, warto przejechać pewien dystans na pojeździe przy równo otwartej przepustnicy. Jeśli motocykl szarpie, mieszanka jest zbyt bogata i należy opuścić iglicę.

Dysza główna

Dysza główna znajduje się w środku korpusu gaźnika – to w nią wchodzi omawiana wcześniej iglica. Odpowiedzialna jest ona za zachowanie motocykla przy całkowicie otwartej przepustnicy. Aby ją wyregulować, warto kierować się kolorem świecy. W tym celu należy przejechać się motocyklem przy otwartej przepustnicy i szybko go zgasić. Biała świeca wskazuje na zbyt ubogą mieszankę, a czarna – na zbyt bogatą.

Pompka przyspieszająca przy gaźnikach czterosuwowych

Przy gaźnikach czterosuwowych należy wyregulować pompkę przyspieszającą. Tutaj konieczne jest postępowanie zgodne z instrukcją serwisową.

Gaźnik w motocyklu pełni niezwykle ważną rolę, dlatego niezbędne jest zadbanie o jego prawidłowe działanie. Jego regulacja to zadanie czasochłonne, które wymaga od nas cierpliwości oraz szczegółowego zapoznania się z zasadami postępowania.