9 zdjęć
Zajezdnia Muzealna Brus - międzywojenne wagony typu Lilpop I z 1927 r.
Zajezdnia Muzealna Brus - międzywojenne wagony typu Lilpop I z 1927 r.
Zajezdnia Muzealna Brus - międzywojenne wagony typu Lilpop I z 1927 r.
Zajezdnia Muzealna Brus - międzywojenne wagony typu Lilpop I z 1927 r.
Zajezdnia Muzealna Brus - jelcz ogórek
ZOBACZ
ZDJĘCIA (9)

Tramwaje, które przewieziono do Łodzi, kursowały po naszym mieście do lat 50., a następnie zostały przekazane do Bydgoszczy. Tam, po zakończeniu służby w MZK pełniły rolę altanek w ośrodku wczasowym, a ostatnie pół wieku spędziły na prywatnej działce w Nowej Hucie na Kaszubach. Mimo nienajlepszego stanu ogólnego, w obu pojazdach zachowało się wiele detali z epoki, jak okucia, emaliowane tabliczki czy plafoniery oświetleniowe. Zachowała się też oryginalna konstrukcja, która pomoże odtworzyć pojazdy w przyszłości.

POLECAMY

fot. ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego, autor - Aleksander Meyer
Łodzianie jeździli nimi jako pierwsi w Królestwie Polskim. Początki łódzkich tramwajów
Refotografie. Jak wyglądała Łódź kiedyś, a jak wygląda dziś? [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Również z Kaszub do Zajezdni Muzealnej Brus sprowadzony został Jelcz Ogórek. Pojazd posłuży do odbudowy należącego do klubu miejskiego Jelcza 272 MEX z 1965 r., czyli ostatniego zachowanego ogórka z MPK Łódź. Pojazd w trakcie eksploatacji przebudowano na pogotowie techniczne i wymaga m.in. odtworzenia znacznej części nadwozia. Pozyskany na Kaszubach ogórek będzie dawcą brakującej części nadwozia i wielu trudnych do zdobycia detali.

Sprowadzone w grudniu pojazdy są prezentem od Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi dla łodzian z okazji 124. rocznicy uruchomienia komunikacji miejskiej (23 grudnia). Działalność Klubu można wesprzeć przekazując 1,5% podatku lub wpłacając środki na renowację innego zabytkowego tramwaju: Remont zabytkowego tramwaju 5N nr 4092 z 1961 r | zrzutka.pl