Czy wyniki ostatnich egzaminów dojrzałości wskazują na głęboki wpływ pandemii i edukacji domowej na umiejętności uczenia się i samodzielność?
Szkoła odgrywała zawsze ważną, ale nie zawsze oczywistą rolę w uczeniu się. Nauczyciele mówili uczniom, czego mają się nauczyć i na kiedy. Uczyli, jak się przygotowywać do zaliczeń i egzaminów. Brali na siebie sporą część odpowiedzialności za kształcenie i efekty. Plan lekcji i szkolny kalendarz nadawały rytm. Jednak od kilku miesięcy szkoła nie jest w stanie działać w ten sposób i w tym zakresie.
- Wyniki ostatniej „covidowej” matury świadczą o tym, że nasi maturzyści, pozbawieni pomocy szkoły tylko przez trzy miesiące, gorzej poradzili sobie z wymaganiami niż zdający w ubiegłych latach – mówi Marek Pisarski, pracownik Działu Naukowo-Dydaktycznego Centrum Nauki i Techniki EC1, wieloletni nauczyciel, ekspert edukacyjny - Oznacza to, że sporo uczniów nie radzi sobie za dobrze z nauką bez zewnętrznego nadzoru nauczycieli, z nauką samodzielną.
A skoro uczniowie nie wiedzą, jak się uczyć samodzielnie, gdy zniknęły takie oczywiste dla nich elementy, jak uczenie się na pamięć, presja ocen, przymus przebywania w jednym pomieszczeniu przez 45 minut pod czujnym okiem nauczyciela, to co możemy zrobić? Wydaje się, że w tych warunkach odpowiedzialność za efekty kształcenia i związane z nią działania spadają przede wszystkim na uczniów i, chcemy czy nie, także ich rodziców. Teoretycznie było tak również do tej pory. Teraz jednak widać wyraźniej potrzebę wzięcia na siebie większej odpowiedzialności za efekty egzaminów właśnie przez zdających.
CNiT EC1 chce więc pomóc osobom, które w najbliższych latach będą zdawały maturę wziąć na siebie tę odpowiedzialność i nauczyć się samodzielnej nauki lub umiejętność tę udoskonalić.
W trakcie webinarium „Ucz się zdalnie, samodzielnie i skutecznie” chcemy pokazać jak uczyć się w domu, wśród niezliczonych „rozpraszaczy”, bez rytmu zajęć szkolnych i nadzoru nauczycieli. Zaczynamy zatem od podstaw, wśród których znajdują się organizacja miejsca pracy i motywacja, trening umysłu. Pokazujemy przeszkody w nauce takie między innymi jak: prokrastynacja, uzależnienie od smartfonów, poleganie na intuicji i mówimy, jak usunąć te przeszkody.
Podczas naszych webinariów poruszamy następujące zagadnienia:
- jak się skupiać (i rozpraszać) podczas nauki,
- jak redagować zadania, żeby nie zdenerwować egzaminatora, jak dbać o mózg, żeby on zadbał o nasz wynik.
- jak używać kalkulatora, żeby lepiej wyciągać wnioski.
- czym jest uczenie się na błędach i jak się nie mylić na egzaminie.
- Uczenie się w szkole lub zdalne w ramach lekcji on-line i uczenie się samodzielne naprawdę sporo różni – mówi Marek Pisarski – uczenie się samodzielne wymaga w większym stopniu umiejętności, które wiążemy z dojrzałością – sam wybieram, jaką wiedzę chcę zdobyć, sam motywuję się do pracy i odczuwam przyjemność zarówno, kiedy się uczę, jak i wtedy, gdy moje wiadomości i umiejętności są testowane. A jeśli odnoszę sukces, to ja jestem jego głównym autorem.
Druga edycja Webinarium „Ucz się zdalnie, samodzielnie i skutecznie” rozpocznie się 19.01.2021. Pierwsze zajęcia można kupić pojedynczo, limit miejsc wynosi 10.
Kolejne cztery spotkania (do kupienia w pakiecie) odbędą się 26.01, 2.02, 9.02.16.02 (Ze względu na komfort uczestników limit to maksymalnie 10 osób).
Więcej informacji i zapisy >>>