Najpopularniejsze wiadomości i informacje dla miasta Łódź

Łódź Fabryczna" data-author="fot. Paweł Łacheta / UMŁ" class="mfp-gallery" rel="gallery"> Łódź Fabryczna" alt="Totupointy pomogą niewidomym poruszać się po dworcu autobusowym Łódź Fabryczna - fot. Paweł Łacheta / UMŁ" src="/images/article/files/public/_processed_/e/e/csm_DSC_4161_52cfbb30ed.jpg" width="750" height="422" />
Totupointy pomogą niewidomym poruszać się po dworcu autobusowym Łódź Fabryczna , fot. Paweł Łacheta / UMŁ

W części autobusowej dworca Łódź Fabryczna uruchomionych zostało 14 znaczników totupoint, czyli dźwiękowych znaczników, ułatwiających osobom niewidomym i niedowidzącym poruszanie się po dworcu. Pierwsze tutupointy pojawiły się w Łodzi pod koniec 2018 r. w Łodzi na budynkach instytucji miejskich i obiektów użyteczności publicznej. Wraz nowymi totupointami na dworcu autobusowym, w Łodzi działa już 51 takich znaczników dla osób z dysfunkcją wzroku. 

Adam Wieczorek, wiceprezydent Łodzi powiedział: - Łódzki samorząd wspiera osoby niepełnosprawne. Montujemy m.in. w chodnikach elementy ułatwiające osobom niewidomym i niedowidzącym odnajdywanie przejść dla pieszych czy przystanków. Jednak tego typu oznaczenia nie pozwalają zorientować się, czy znajdują się przed budynkiem, do którego chcieli trafić, ani gdzie zlokalizowane jest do niego wejście. Dlatego od kilku miesięcy wprowadzamy w Łodzi system totupointów. Do dziś było ich 38, zamontowanych w 30 lokalizacjach. Np. w UMŁ na Piotrkowskiej 104 zainstalowano dwa, zaś w EC1 - nawet trzy. Pomagają one w niewidomym zarówno w lokalizacji obiektów użyteczności publicznej i instytucji miejskich, ale również informują takie osoby np. o tym co znajduje się w oznaczonym obiekcie i jak po nim się poruszać. Urządzenia współpracują ze specjalną aplikacją, którą bezpłatnie można pobrać na smartfony z systemem Android i iOS. Zapowiadaliśmy, że to dopiero początek naszej drogi w budowaniu infrastruktury przyjaznej dla osób niewidomych i niedowidzących. Dziś możemy ogłosić, że w Łodzi pojawiło się kolejnych 14 totupointów. Zostały one zamontowane na dworcu Łódź Fabryczna, w należącej do miasta części autobusowej tego obiektu. Dodam, ze wkrótce, w 30 miejskich przychodniach zainstalowane zostaną kolejne znaczniki.

Jan Szuster, niewidomy twórca urządzeń wspomagających dodaje: - Dzięki znacznikom tutupoint zainstalowanym na dworcu autobusowym osobom niewidomym i niedowidzącym będzie znacznie łatwiej poruszać się po długiej, liczącej 400 m, hali dworca. Dzięki udźwiękowieniu znacznikami hali autobusowej dworca Łódź Fabryczna mogą one zlokalizować windy prowadzące do przestanków komunikacji miejskiej, czy też dowiedzieć się przy którym stanowisku autobusowym aktualnie się znajduje. System totupointów pozwala zlokalizować obiekty i miejsca za pomocą słuchu, czyli w bardzo naturalny dla osoby niewidomej sposób. Słuch to zmysł, który działa na odległość, jest kierunkowo więc niewidomi mogą go wykorzystywać do odnajdywania miejsc i orientacji w otoczeniu. W przypadku części autobusowej dworca Łódź Fabryczna system powoduje, że idąc wzdłuż peronów, gdy zbliżam się do punktu w którym oznaczone są perony, odzywa się sygnał dźwiękowy i odtwarzany jest komunikat mówiący które to stanowisko.

Jak poinformowała Katarzyna Tręda - Pisera, Łódzki Rzecznik Osób Niepełnosprawnych, w grudniu 2018 r. na dworcu Łódź Fabryczna odbyło się spotkanie m.in. z managerem dworca oraz Janem Szusterem, twórcą systemu totupointów. - Wstępnie ustaliliśmy, że takim niezbędnym minimum dla części kolejowej dworca będzie instalacja 20-30 totupointów oraz 14 urządzeń na dworcu autobusowym. Totupointy na dworcu autobusowym, zgodnie z sugestią managera dworca kolejowego, zostały już uruchomione. Apeluję do pana Janusza Raua, aby pochylił się nad częścią kolejową. Chcemy współpracować ponad podziałami dla dobra osób z niepełnosprawnościami. Oferujemy nasze wsparcie merytoryczne, jak i organizacyjne, chętnie podzielimy się naszą wiedzą na temat znaczników. Chcemy współpracować i wspomagać managera dworca w tej kwestii. Liczymy, że totupointy pojawia się w części kolejowej dworca, bo jak zaznaczają osoby z dysfunkcją wzroku, w tej części dworca byłyby one jeszcze bardziej przydatne niż na dworcu autobusowym.

Jak podkreśla Jan Szuster, dworzec kolejowy Łódź Fabryczna jest znacznie trudniejszą przestrzenią dla niewidomych. Nie jest on jedną, "liniową" przestrzenią jak dworzec autobusowy. W hali dworca kolejowego można poruszać się w różnych kierunkach, na kilku kondygnacjach. - Tu naprawdę można się zgubić. Warto pamiętać, że nie zawsze ścieżki prowadzące, które generalnie są fantastyczną pomocą dla niewidomych, w takiej dużej przestrzeni jak np. dworzec Łódź Fabryczna są pomocne, bo my nadal nie wiemy, w którym miejscu się znajdujemy. One tylko pozwalają nam utrzymać kierunek, ale nie mówią dokąd prowadzą - mówi Jan Szuster.


Dodaj komentarz
Komentarze nie odnoszące się bezpośrednio do treści artykułu, obraźliwe, nieprawdziwe oraz niezgodne z prawem, reklamowe publikowane bez zgody wydawcy mogą zostać usunięte przez administrację. Komentarz osoby niezalogowanej, który zawiera link/i jest zatwierdzany ręcznie przez administrację.