Znaczenie nowej arterii wzrosło jeszcze bardziej po ukończeniu wytyczonej w jej dalszym przedłużeniu szosy rokicińskiej, która do czasu wybudowania linii kolejowej do Koluszek stanowiła główny trakt towarowy, łączący ją z najbliższą stacją kolejową w Rokicinach, leżącą na trasie warszawsko-wiedeńskiej. Wśród arterii południkowych dominującą rolę odgrywała natomiast ul. Targowa, której ranga wynikała m.in. z faktu, iż łączyła ona w prostej linii Wodny Rynek z usytuowanym w jej perspektywie nowym Rynkiem Cegielnianym (dziś pl. Dąbrowskiego), który utworzono wprawdzie po zewnętrznej stronie ul. Dzielnej, ale z myślą o obsłudze Nowej Dzielnicy. Nazwa placu wywodziła się od pobliskiej cegielni, ale po urządzeniu targowiska została przemianowana na Targowy Rynek.
Łódź coraz ważniejsza
O stopniowym przekształcaniu Łodzi w miasto o rosnącej pozycji gospodarczej świadczy także utworzenie na terenie Nowej Dzielnicy pierwszego w Łodzi publicznego parku, który z uwagi na właściwości terenu otrzymał nazwę Źródliska (a także Kwele, niem. „quelle” – „źródło”). Ogród urządzony w stylu angielskim uważany był za jeden z piękniejszych w Królestwie Polskim. Park Źródliska, później powiększony, ze starym drzewostanem mamy w Łodzi do dziś, ale z nazewnictwa miejskiego w 1979 r. zniknęła historyczna ul. Główna, wytyczająca w poł. XIX w. nowy szlak rozwoju miasta.