Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 4 =
„Znaczki, włóczki, mydło i powidło, czyli warsztaty o kolekcji” prowadzone przez Andrzeja Jankowskiego z Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi były propozycją skierowaną tego dnia zarówno do młodszych, jak i starszych krośniewickich uczestników projektu. Podczas zajęć obie grupy dowiedziały się po co tak naprawdę istnieją muzea i jaki jest ich główny cel oraz dlaczego ludzie od setek już lat gromadzą wokół siebie różnego rodzaju przedmioty. Wyjaśniona została im różnica między zbiorem a kolekcją i zaprezentowane zostały przykłady każdego z tych pojęć. W dalszej części zajęć uczestnicy dostali zadanie samodzielnego stworzenia własnych kolekcji z przyniesionych przez prowadzącego przedmiotów oraz zaprojektowania korespondujących z nimi druków promocyjnych.

Warsztaty dla grupy nauczycieli i animatorów zostały wzbogacone o komentarz metodyczny, dający zgromadzonym wgląd w zagadnienie konstrukcji podobnych zajęć i ich strukturę, inspirujący do samorozwoju na polu ich własnej pracy zawodowej.

Andrzej Jankowski – kustosz w Dziale Oświaty Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Autor m.in. wystaw „Łódzkie papiery wartościowe (1872-1989)” i „Perły z getta. Twórczość w obliczu tragedii” prezentowanych w Muzeum Miasta Łodzi oraz artykułów publikowanych m.in. w kwartalniku „Kronika miasta Łodzi” i miesięczniku „Spotkania z zabytkami”.

Tego samego dnia w Miejskim Centrum Kultury w Bełchatowie. Młodsi uczestników projektu zostali wprowadzeni w intrygujący świat teatru muzycznego, opery i baletu. Aktorka Teatru Wielkiego Dagny Konopacka-Maćkowiak zapoznała dzieci ze specyfiką teatru operowego i charakterystyką występujących w nim elementów prezentacji scenicznej: gry aktorskiej, śpiewu, kostiumu i makijażu. W praktycznej części zajęć grupa pod czujnym okiem prowadzącej wykonała kilka prostych ćwiczeń wokalnych acapella oraz przy akompaniamencie pianina, po czym przystąpiła do wyśpiewania fragmentu utworu z opery „Carmen”. Koniec zajęć przeznaczony został na zabawę kostiumami i rekwizytami scenicznymi przywiezionymi z teatru przez prowadzącą, co dostarczyło dzieciom mnóstwo rozrywki.

W dalszej części dnia odbyły się zajęcia z emisji i higieny głosu dla nauczycieli i animatorów, które poprowadził Michał Jan Barański, również artysta Teatru Wielkiego. Podczas warsztatów, których celem jest wspomaganie świadomego i prawidłowego korzystania z aparatu głosowego, grupa zapoznana została z budową i prawidłowym funkcjonowaniem aparatu oddechowo-głosowego. Dodatkowo zgromadzeni zostali zaznajomieni z pojęciem prawidłowej emisji głosu oraz procesem synchronizacji czynności emisyjnych, różnymi rodzajami oddechu, zjawiskiem rezonansu oraz zasadami poprawnej artykulacji i impostacji. W praktycznej części zajęć prowadzący wykonał z uczestnikami proste ćwiczenia oddechowe i głosowe, które regularnie powtarzane przyczyniają się do wydłużenia życia naszego aparatu mowy.

Dagny Konopacka-Maćkowiak – absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi oraz Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi na Wydziale Wokalno-Aktorskim. Od 2013 r. związana z Teatrem Wielkim w Łodzi jako artystka chóru, gdzie można ją zobaczyć m.in. w roli Marty w operze Straszny dwór Stanisława Moniuszki. Od 2017 r. prowadzi w Teatrze Wielkim w Łodzi warsztaty wokalne.

Michał Jan Barański – absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie i Akademii Muzycznej im. G.  K. Bacewiczów w Łodzi na kierunku Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuki Muzycznej oraz Dyrygentura Chóralna. Zastępca kierownika choru Teatru Wielkiego w Łodzi, kierownik artystyczny Łódzkiego Chóru Teatralnego „Verdiana”, edukator w Wojewódzkim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi, aktywny dyrygent, artysta sceniczny, śpiewak i pedagog.

Łódzkie pełne kultury – II edycja – projekt edukacyjny upowszechniający kulturę w regionie, realizowany przez Łódzki Dom Kultury w ramach programu KULTURA DOSTĘPNA, dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.